יום ראשון, 27 במאי 2012

פרוקסימה קנטאורי

פרוקסימה קנטורי

Proximus = קרוב בלטינית.
אלפא קנטורי הידוע גם בשם ריגל קנטאורוס – Rigel Kentaurus .
מרחקו ממערכת השמש 4.32 שנות אור.
אלפא קנטורי הינו כוכב בגלקסיית שביל החלב. זהו כוכב משולש - שלושה כוכבים הקשורים זה לזה בכוח-המשיכהמרחקו מכדור-הארץ  כ- 4.3   שנות-אור.
אלפא קנטורי אינו כוכב יחיד אלא מערכת של שלושה כוכבים, המקיפים זה את זהשלושת הכוכבים נמצאים באותו המרחק מאתנו - כ-4.4 שנות-אור. אולם, מתוך השלושה, הכוכב פרוקסימה קנטורי קרוב אלינו קצת יותר. כ-4.2 שנות-אור יותר מ-20 טריליון ק"מ .
הכוכב הקרוב ביותר למערכת השמש שלנו הוא פרוקסימה קנטורי  כוכב זה מצוי במרחק של כארבעים אלף מיליארד קילומטרים.
כוכב תאום השמש הקרוב ביותר אלינו הוא אלפה קנטורי A, כוכב צהוב המצוי במרחק 4.4 שנות אור מאתנו. הוא נראה מהמחצית הדרומית של כדור הארץ. אך על אף שהוא דומה למדי לשמש, הוא אינו זהה לה; הטמפרטורה על פניו גבוהה במקצת, ולכן אלפה קנטורי A פולט    52% יותר אור מהשמש. בנוסף על כך, אלפה קנטורי A אינו כוכב בודד כמו השמש, אלא כוכב משולש  שני כוכבים קטנים מהשמש מקיפים אותו.
אלפא קנטורי הידוע גם בשם ריגל קנטאורוס – Rigel Kentaurus
קוטרו הוא 1,200,000 ק"מ , מרחקו  4.4 שנות  אור  שהם 1.338 פארסק .  הטמפרטורה שלו 5200 מעלות צלסיוס והוא הכוכב הקרוב אלינו ביותר מכל כוכבי השמים .

המדענים זיהו עשר פלנטות חדשות שנצפו מהחללית האירופית קורוCoRoT  .ט
CoRoT-16b: זהו ענק-גאזי מנופח במחזור קצר, בעל רדיוס דומה לזה של צדק אך רק מחצית ממסתו. פלנטה זו משלימה הקפה של השמש שלה כל 5.3 ימים.  היא כוכב דומה לשמש בגיל של 6 מיליארד שנים, מסלולה של פלנטה זו אליפטי.

CoRoT-17b: פלנטה מסיבית סביב כוכב בן כ-10 מיליארד שנים, או כפול מגילה של השמש שלנו. היא משלימה הקפה של 3.7 ימים ויש לה מסה גדולה פי 2.4 מזו של צדק וצפיפות כפולה משלו. גילוייו של מערכות פלנטריום כה זקנות חשוב על מנת להבין את ההתפתחות בטווח הארוך של פלנטות ענקיות.

CoRoT-18b: מסלולה של פלנטה זו נמשך 1.9 ימים והוא מקביל לקו המשווה של כוכב האם שלה. זו פלנטה גדולה פי 1.4 מצדק, אך כבדה פי 3.5 ממנו, כך שהיא צפופה יותר.

CoRoT-19b: פלנטה בעלת מסה דומה לזו של צדק אבל גדולה פי 1.5 ממנו. צפיפותה של פלנטה זו קטנה בהרבה מזו של שבתאי, הפלנטה הכי פחות צפופה במערכת השמש שלנו.

CoRoT-20b: "צדק חם" במסלול אליפטי בעל מחזור של 9.2 ימים. CoRoT-20b הוא פלנטה מיוחדת מכיוון שיש לו מסלול אליפטי מאוד שיתכן וקשור לצפיפותו הגבוהה.

CoRoT-21b: פלנטה ענקית-גזים הגדולה פי 1.3 מצדק וכבדה פי 2.5 ממנו. זהו אחד הכוכבים החיוורים ביותר שסביבו הצליחה CoRoT לזהות פלנטה. למדידות המאסה נדרש תצפיות בטלסקופ Keck שבהוויי, בעל מראה בקוטר של 10 מטר.

CoRoT-22b: זוהי פלנטה בגודל 0.62 מזו של שבתאי. מסתה של פלנטה זו טרם נמדד בדיוק, אך היא בוודאי פחותה מזו של שבתאי.

CoRoT-23b: "צדק חם" במסלול הנמשך 3.6 ימים, גם כן עם אליפטיות לא צפויה.

CoRoT-24b ו- CoRoT-24c: מערכת ובה שתי פלנטות  בגודל של נפטון ובמסלולים במשך של 5.1 ו- 11.8 ימים. גודלן של פלנטות אלו הוא פי 4.2 ו-2.7 מזה של כדור הארץ, בהתאמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה