יום שני, 9 ביולי 2012

תורת המיתרים תורת M


תורת המיתרים או תיאוריית המיתרים - String theory THEהיא תיאוריה פיזיקלית הגורסת כי הצורה הגיאומטרית של כל  חלקיק אינה נקודה בעלת 0  ממדים .אלא צורה חד-ממדית הקרויה   " מיתר "כמו כן קיימות " ממברנות" בעלות מספר רב יותר של ממדים - דו-ממדית, תלת-ממדית וכן הלאה. מיתר יכול להיות סגור בצורת לולאה או פתוח כלומר בעל קצוות חופשיים, בצורת קו , ויכול להתנודד באופני תנודה שונים כפי שמיתר של גיטרה יכול להשמיע צלילים שונים. ההבדל בין חלקיקים שונים הוא בהיותם מיתרים פתוחים או סגורים, ובאופן התנודה של המיתר. הסוגים השונים של הברנות בתורת המיתרים נחשבים קשורים גם כנראה לממדי על של ברנת M 5 העוטפים כמה סוגים של סיבובים. שהמגנטיות הדואלית שלו היא ברנת M 5.תורת ה M טוענת כי המיתרים של האנרגיה יכולים לגדול לממברנות או ברנות גדולות יותר בגודל של היקום וגם שהמיתרים צריכים לרעוד ביותר  מ 3  ממדי מרחב כנראה 6 ממדים ועוד ממד זמן. לאורך השנים עברה תורת המיתרים התפתחות רבה ושולבה בה סופרסימטריה, ולכן כיום היא נקראת "תורת העל מיתרים". קרוי ברנת  1 M ו- ברנת 5 M .תורת היחסות הכללית עוסקת בקני מידה גדול , בכוכבים, גלקסיות ומבנה היקום .תורת השדות הקוונטית העוסקת בחלקיקם הקטנים הידועים  לכאורה עד כה. אלקטרונים, פרוטונים, נייטרונים ,קוורקים, לפוטונים  וגלואונים ובוזונים . הכוח החזק וכוחות מגנטיים חלשים . .....המודל הסטנדרטי הוא תורה קוונטוטם מכנית מאוחדת של שלושה כוחות:  הכוח האלקטרומגנטי,
הכוח הגרעיני החלשתורת המיתרים מאחדת בין שתיהן . איחוד כזה של תורת כבידה קוונטית נדרש בין השאר על מנת להבין את מבנה החורים השחורים ואת ראשית היקום , במרחבים ובמבנים המיוחדים של כל גופי השמים,כולל מרק הקוורקים ע''י תורת כבידה קוונטית.תפקיד נוסף של תורת המיתרים הוא בתיאור  תורות כיול הדומות "לקרומודינמיקה קוונטית", שהיא התורה המתארת את התנהגותם של  [ הקוורקים המרכיבים הקטנים ביותר של גרעין האטום ] .תורת העל - גרוויטציה קוונטית ותורת היחסות הכללית.מדובר באיחוד של תיאוריית הגדול ביותר עם תיאוריית הקטן ביותר, אשר תאפשר הבנה של התהליכים המתרחשים בתנאים קיצוניים. הרצת הניסוי במאיץ בסרן  לתנאים שהיו ביקום פחות ממיליארדית שנייה אחרי המפץ הגדול. לשם כך הם מאיצים פרוטונים למהירות עצומה - קרובה למהירות האור – כמו לפני כ-13.7 מיליארד שנה כאשר, התפזר כל החומר ביקום לכל הכיוונים. הפיצוץ הזה עדיין דוחף גלקסיות כלפי חוץ. חוקרים ומדענים יודעים את העובדה הזאת, בין השאר בגלל ["אפקט דופלר" על שמו של המדען האוסטרי כריסטיאן דופלר 1803-1853, זוהה על יד המתמטיקאי דופלר ב-1842 הסחת אורך גלים אלקטרומגנטיים , גלי אור ו קול ] באסטרונומיה נעשה שימוש באפקט דופלר של גלי אור בשביל למדוד את "ההסחה לאדום" - שינוי באורך הגל על מנת לחשב מהירות וכיוון של כוכבים וגלקסיות.פוטונים העוברים בשדה כבידה של קרינה אלקטרומגנטית המגיעה מסביבתו של גורם שמימי .תופעה זו נובעת גם מהתפשטות המרחב . כשהכוכב מתקרב אלינו תהיה עלייה בהיסט שלו , כשהכוכב מתרחק תהיה ירידה בהיסט ככל שהמהירות גדולה יותר הם משתנים בין כחול לאדום. גלקסיות מתקרבות או מתרחקות ראה "פרלקס או פרלקסה" ,גם חור שחור, כוכב ניוטרונים או ננס לבן  כוכב קטן מאוד וצפוף ביותר, עוצמת האור שלו היא קטנה וכוח המשיכה שלו עצוםהאיחוד המופלא הזה יאפשר להבין מה קרה בראשית היקום – כאשר כל החומר, האנרגיה, המרחב והזמן היו מכווצים בקוטר הקטן יותר מגודלו של אטום." חומר אפל ואנטי חומר " שלושה חלקיקים בסך הכל - פרוטונים, נייטרונים ואלקטרונים. הבנת החלקיקים האלה מאפשרת לנו להבין לא רע את דרך פעולתו של כל החומר ביקום. גם להבין לא רק את המבנה של החלקיקים השונים, אלא גם כיצד הם נוצרו. בחיפוש אחר הסוד הזה הגיעו מדענים אל חלקיקים קטנים עוד יותר, כמו קוורקים, לפטונים וגלואונים.
חקר הבוזון היגס, מסתו של החלקיק היא בין פי 100 לפי 200 מזו של פרוטון יחיד, ואף יותר מכך. יחס של 1:1836 כפול 200 = 0.10892 .
עכשיו מתמקדים החיפושים בטווח הצר הרבה יותר שבין  114 ל - 140  פעם מסת הפרוטון.יחס של 1:1836 כפול 140  =0.076244 .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה