יום שני, 9 ביולי 2012

בוזון היגס

בוזון היגס המכונה  "החלקיק האלוהי "תורת היחסות הפרטית של איינשטיין, לפיה אנרגיה שקולה למסה, ותורת הקוונטים שלפיה האור בנוי מחבילות קוונטים של אנרגיה  או חלקיקים הנקראים פוטונים. ניטרונים ופרוטונים מורכבים מקוורקים ,שלושה לכל אחד, אך לאלקטרונים, נייטרינים ואנטי-נייטרונים בסיסיים הם נקראים קבוצה לפטפונים או "חלקיקים קלים"  אינם מכילים קוורקים. קוורקים ולפוטונים ביחד כקבוצה נקראים פרמיונים ולכל אחד מהם יש ספין של 1/2.כנראה הם בעלי מסות גדולות יותר החלקיק "בוזון היגס "המכונה  "החלקיק האלוהי ". עם התהוותו נעשו מאסיביים - כלומר קיבלו מסה זאת לאחר מיקרו-שניות בודדות אחרי המפץ הגדול . כאשר היקום התמלא בפלסמה - מעין מרק חם של חלקיקים יסודיים הקרויים קוורקים וגלואונים ,קוורקים הם חלקיקים תת-אטומיים בעלי מטען חשמלי והגלואונים מדביקים אותם זה לזה.האלקטרון קל פי אלפיים מפרוטון או מאטום מימן .הפרוטון אינו חלקיק יסודי אלא מורכב משלושה קוורקים, שניים מסוג "מעלה" ואחד מסוג "מטה", המוחזקים יחד באמצעות הכוח הגרעיני החזק. האלקטרון קל פי אלפיים מפרוטון או מאטום מימן . מטען האלקטרון חלקיק שכזה, שמכיל בתוכו אוסף של קוורקים ואנטי קוורקים, ובנוסף גם גלואונים ה"מחזיקים" את החלקיק ביחד נקראים האדרון.
יש שני סוגי האדרונים עיקריים :    מזון , בוזון , המורכב מקוורק ומאנטי-קוורק, אבל עם צבעים משלימים "אדום" ו"אנטי-אדום". חלק בכרומו דינמיקה של תיאורית השדה הקוונטי המתארת את האדרונים.באריון, פרימיום המורכב משלושה קוורקים. נוקליאונים כמו הפרוטונים, והניטרונים יש קוורק אחד "אדום", אחד "ירוק", ואחד "כחול".
באריון ,פרמיון, חשים ומגיבים עם הכוח הגרעיני החזק.[בפיזיקת  החלקיקים היפרון משתייך לחמישה חלקיקים תת-אטומיים השייכים למשפחת הבאריונים ] באשר לגילוי נוסף שחזור החומר הראשוני .[מדענים העוסקים בשחזור החומר הבראשיתי סבורים, כי מצאו את התשובה - ארבעה טריליון מעלות צלזיוס או יותר - בערך פי 250,000 מהטמפרטורה במרכז השמש - החום הגבוה ביותר שנוצר אי- פעם במעבדה ].


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה