יום חמישי, 12 ביולי 2012

עידוש כבידתי

עידוש כבידתי   Gravitational Lensing

הוא תופעה בה קרני אור מתעקמות סביב גוף בעל מסה ועקב כך יוצרות תופעות אופטיות של הסחה והגברה ובכלל זה עיוות בדמות של העצם הנצפה,במגוון תופעות אסטרופיזיקאיות הקשורות ב"עיקום" מסלול קרני האור כתוצאה משדה כבידה .תופעת עידוש כבידתי נמצאה כשימושית מאוד ע''י אסטרונומים לתצפיות וחקר היקוםאלברט איינשטיין גילה לנו בתחילת המאה ה-20, כי קרני האור משנות את מסלולן בהשפעת כוח המשיכהוגם קרני האור מתכופפות בעת שהן עוברות ליד גוף בעל מאסה מרובה .מיקרו עידוש כבידתי -הם גופים בעלי מסה אדירה כמו חור שחור יכולים לגרום לעידוש כבידתי וע"י כך להגביר את עוצמת האור המתקבלת ממערכת שמש זרה ולהקל על זיהוי כוכבי לכת .הסחת  דופלר- שינוי באורך הגל של האור הנקלט בעקבות תנועת כוכב הלכת סביב כוכב השבתכאשר כוכב השבת נע לכיוון כדור הארץ אורך הגל יתקצר וההפך כאשר הוא נע מכדור הארץ והלאה.כוכב הלכת צדק (צדק גדול במסתו פי 350 מכדור הארץ) שנעים להם בחופשיות בחלל, ואינם קשורים למערכת שמש כלשהי .  כוח הכבידה מחזיק את כוכבי הלכת בתנועה סביב השמש. כבידה גרוויטציה היא אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; הינה כוח משיכה שפועל בין גופים בהתאם למסה שלהם . כוח הכבידה מחזיק את כוכבי הלכת בתנועה סביב השמש. כבידה גרוויטציה היא אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; הינה כוח משיכה שפועל בין גופים בהתאם למסה שלהם קיימים גופים רחוקים מאוד שאין להם כוח הכבידה מחזיק את כוכבי הלכת בתנועה סביב השמש. כבידה גרוויטציה היא אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; הינה כוח משיכה שפועל בין גופים בהתאם למסה שלהם כוח הכבידה מחזיק את כוכבי הלכת בתנועה סביב השמש. כבידה גרוויטציה היא אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; הינה כוח משיכה שפועל בין גופים בהתאם למסה שלהם .  כוח הכבידה מחזיק את כוכבי הלכת בתנועה סביב השמש. כבידה גרוויטציה היא אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; הינה כוח משיכה שפועל בין גופים בהתאם למסה שלהם ..
קיימים גופים רחוקים מאוד שאין להם מסלול מסודר בתוך הגלקסיות .כוכבי לכת אלו נתגלו באזור המרוחק כ-20 אלף שנות אור מכדור הארץ לכיוון מרכז הגלקסיה. הצוות נעזר בשיטה חדשה יחסית לגילוי כוכבי לכת הקרויה מיקרו-עידוש. אישוש לעידוש הכבידתי Gravitational Lensing, הנובע מתורת היחסות הכללית של איינשטיין, מסתמך על העובדה שמסה מעקמת את המרחב שבו היא מצויה. כיוון שהדבר נכון לכל מסה, הוא נכון גם עבור כוכבי לכת.צוות  אסטרונומים בהובלתו של ארנו קסאן  מהמכון לאסטרופיזיקה בפריז מצא כי בממוצע, כל אחד ממאה מיליון הכוכבים (דוגמת השמש) שקיימים בגלקסיה מארח 1.6 כוכבי לכת ועל כן יש בכל הגלקסיה יותר מ-160 מיליארד כוכבי לכתאסטרונומים הצליחו לגלות יותר מ-700 כוכבים מעבר למערכת השמש שלנו, והטלסקופ קפלר זיהה עוד 2,300 עצמים שממתינים לאישור . כוח הכבידה מחזיק את כוכבי הלכת בתנועה סביב השמש. כבידה גרוויטציה היא אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; הינה כוח משיכה שפועל בין גופים בהתאם למסה שלהם. קיימים גופים רחוקים מאוד שאין להם מסלול מסודר בתוך הגלקסיות .כוכבי לכת אלו נתגלו באזור המרוחק כ-20 אלף שנות אור מכדור הארץ לכיוון מרכז הגלקסיה. הצוות נעזר בשיטה חדשה יחסית לגילוי כוכבי לכת הקרויה מיקרו-עידוש..
קיימים גופים רחוקים מאוד שאין להם מסלול מסודר בתוך הגלקסיות .כוכבי לכת אלו נתגלו באזור המרוחק כ-20 אלף שנות אור מכדור הארץ לכיוון מרכז הגלקסיה. כיוון שהדבר נכון לכל מסה, הוא נכון גם עבור כוכבי לכת.צוות אסטרונומים בהובלתו של ארנו קסאן מהמכון לאסטרופיזיקה בפריז מצא כי בממוצע, כל אחד ממאה מיליון הכוכבים (דוגמת השמש) שקיימים בגלקסיה מארח 1.6 כוכבי לכת ועל כן יש בכל הגלקסיה יותר מ-160 מיליארד כוכבי לכת.אסטרונומים הצליחו לגלות יותר מ-700 כוכבים מעבר למערכת השמש שלנו, והטלסקופ קפלר זיהה עוד 2,300 עצמים שממתינים לאישור .


.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה