יום שישי, 19 ביולי 2013





מדענים פיתחו שיטה חדשה למדידת קצב התפשטות היקום 

עד כה חושבו מרחקים רק של כמחצית ממרחב היקום הנראה לעין. התגלית אמורה לתרום להבנת "האנרגיה האפלה" שמאיצה את התפשטות היקום מדענים מישראל, סין וצרפת מדווחים כי הצליחו לפתח שיטה חישובית חדשה שתאפשר למדוד את קצב התפשטות היקום, באופן מדויק יותר מזה הידוע היום. בעתיד מקווים החוקרים כי השיטה תצליח לפענח את אופייה של מרבית מאנרגיית היקום, הגורמת להתפשטותו המואצת מאז המפץ הגדול.
התגלית המדווחת החודש בכתב העת Physical Review Letters מבוססת על תובנה ישנה שמקורה עוד בשנות השלושים של המאה ה-20 כי היקום שאנו חיים בו מתפשט והגלקסיות המצויות בו מתרחקות האחת מהשנייה, מאז ‘המפץ הגדול’, שחל על פי ההערכות לפני 13.7 מיליארדי שנים. עד שנת 1999 הייתה מקובלת ההנחה כי התפשטות היקום מואטת עם הזמן ואף אמורה להיעצר בשלב כלשהו, מאחר והגלקסיות מושכות אחת את השנייה.
בשנת 1999 פורסמה תגלית מדעית שחוללה מהפך בהבנת היקום, ואף זיכתה את מגליה בשנת 2011 בפרס נובל בפיזיקה, שהוכיחה כי התפשטות היקום לא רק שאיננה מואטת, אלא אף מואצת עם הזמן. “התגלית של פרס נובל מראה כי פרט לכוח המשיכה (גרביטציה) המוכר לנו, קיים גם מעין כוח משיכה שלילי, הדוחף ומאיץ את היקום במקום להאט אותו”, מסביר הפרופ’ חגי נצר מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, השותף הישראלי למחקר הנוכחי . 



.



·       
·       
·       


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה