יום שבת, 20 ביולי 2013






שיטה לחישוב מרחקים  ביקום .

השיטה החישובית הטובה ביותר הקיימת היום מאפשרת למדוד מרחקים באופן מדויק עד למרחק של 8-7 מיליארדי שנות אור מכדור הארץ, כמחצית ממרחב היקום הנראה לעינינו. במחקר הנוכחי מציע צוות המדענים שיטה שתאפשר להערכתם לבחון את היקום בדיוק משופר למרחקים גדולים יותר של עד 10 מיליארדי שנות אור.
צוות המדענים חקר את תכונותיהם של חורים שחורים ענקיים השוכנים במרכזי גלקסיות. חורים שחורים אלו נוצרו כנראה ביקום הקדום, ומאז הולכים וגדלים תוך כדי שהם סופחים אליהם כמויות אדירות של חומר מסביבתם הקרובה. החומר הוא למעשה ענני גז המצויים בגלקסיות, בנוסף לכוכבים, המורכבים ברובם ממימן (כ-90%) והליום (כ-10%). מסתם של החורים השחורים שבמרכזי הגלקסיות גדולה פי מיליון עד עשרה מיליארד ממסתה של השמש, ולמרות שהם אינם ניתנים לאבחנה ישירה בטלסקופים, הם ניתנים לגילוי משום שענני הגז הנופלים לתוכם מתחממים ופולטים כמויות אדירות של קרינה, לפני בליעתם על ידי החורים השחורים, קרינה שאותה ניתן לגלות בתצפיות מכדור הארץ.
השיטה החדשה מבוססת על הממצא כי החורים השחורים המספחים אליהם את כמויות החומר הגדולות ביותר - ומשום כך גם פולטים את מקסימום האנרגיה - הם בעלי תכונות יוצאות דופן. במערכות אלו כמות הקרינה הנפלטת לחלל תלויה אך ורק במסתו של החור השחור שאליו נופל החומר, ולא בגורמים אחרים.
אסטרונומים יודעים זה כשני עשורים כיצד למדוד מסות של חורים שחורים במרכזי גלקסיות. לפי השיטה המוצעת, מדידת המסה תאפשר להסיק כמה אנרגיה נפלטת מהחור השחור בכל שנייה. מדידת האנרגיה המגיעה לכדור הארץ בעזרת טלסקופים שונים תאפשר בהמשך למדוד מהו המרחק אל הגוף הקורן וכך לספק תובנות חדשות על קצב התפשטות היקום.
החוקרים טרם ניסו את השיטה החישובית החדשה על גלקסיות רחוקות, אולם מראים כי השיטה ישימה בחישובי מרחקים בעזרת חורים שחורים המצויים בגלקסיות הסמוכות לכדור הארץ. לדברי נצר, “ייתכן שכדי לצפות בחורים שחורים רחוקים יותר, יש צורך בטלסקופים חדשים משוכללים יותר”.
מטרתו הכללית של המחקר הוא להבין את אופיו של כוח המשיכה השלילי המוביל להתפשטות היקום, שהמקור לו טרם זוהה על ידי קהילת המדע. אותו כוח משיכה מכונה על ידי אסטרונומים בשם “אנרגיה אפלה” dark energy, ומהווה קרוב ל-73% מסך האנרגיה של היקום. “לא ידוע עדיין מהי אותה האנרגיה, וייתכן וחסר לנו מרכיב מרכזי ביקום שעדיין לא מובן”, אומר נצר, “שיטת החישוב החדשה מבקשת לתרום למעקב אחר אופייה של האנרגיה הזו כדי לקדם את ההבנה הפיזיקלית של היקום”.
בראש צוות המדענים עומד הפרופ’ ז’יאן־מין וונג Jian-Min Wang מהמכון לפיזיקה באנרגיה גבוהה שבבייג’ינג ושותף לתגלית גם הד”ר דויד וולס־גאבהוד David Valls-Gabaud ממצפה הכוכבים בפריס.

חישובי בוזון היגס מגלים- יקום חדש עשוי לבלוע את הנוכחי .

פורסם  20.02.2013 


תגובה 1:

  1. חישובים מדויקים כתוצאה מהקרינה היוצאת מתוך ליבת החורים השחורים והגלקסיות הפעילות AGN

    השבמחק