יום שישי, 12 ביולי 2013

סופרנובה SUPERNOVA





סופרנובה    SUPERNOVA

סופרנובה - תופעה בה כוכב בעל מסה אדירה מתפוצץ בגלל הגרביטציה העצמית שלו, כאשר נגמר לו הדלק הגרעיני בכוכב כלומר יסודות שיכולים להתמזג ליסודות כבדים יותר תוך שחרור אנרגיה, אין כוח שיתנגד למשיכה הגרוויטציונית העצמית שלו, והכוכב קורס לתוך עצמו ואז מתפוצץ מהלחץ העצום שנוצר במרכזו. מרכז הכוכב שנותר לפליטה, הופך להיות כוכב ניוטרונים או במקרה מסוים לחור שחור.
כוכבים "תורמי מאסה" כוכב צפוף הקרוי "ננס לבן" מקבל מאסה נוספת מכוכב שכן, עד שהוא לא יכול יותר "לבלוע" את כל המאסה הזאת – ולכן הוא מתפוצץ הכוכב ה"תורם", אשר מעביר את המאסה שלו לננס הלבן, הוא ככל הנראה כוכב רגיל בגודל בינוני, הדומה באופן כללי לשמש שלנו. היקום שלנו מתרחב בקצב הולך ומתגבר, דבר המצביע על כך שהוא רווי באנרגיה אפלה ומסתורית   .
"במהלך חיי הכוכב נשמר איזון בין כוח הכבידה שמושך את החומר שלו פנימה, לבין החום שנוצר בתגובה הגרעינית במרכזו שדוחף את החומר החוצה. בסופרנובות שאנו מכירים, אלה של כוכבים הגדולים פי 10-100 מהשמש שלנו, התגובה הגרעינית מתחילה במיזוג של מימן להליום, כמו בשמש שלנו . בהיעדר כוח שדוחף החוצה, כוח הכבידה משתלט ומאסת הכוכב קורסת פנימה. תוך כדי הקריסה, משתחררת אנרגיה רבה הגורמת לפיצוץ, והכוכב משליך את השכבות החיצוניות שלו למרחבי היקום".
לפני כמעט 11 מיליארד שנים, השמש הזו,היתה מסיבית יותר מהשמש שלנו בערך פי 100, דחפה והעיפה את רוב החומר שלה אל החלל, התמוטטה ואז התפוצצה בפיצוץ עצום הקרוי סופר נובה. סופר נובה היא תופעה בה כוכב מאסיבי מתפוצץ משום שהלחץ שיוצר בו ההיתוך הגרעיני החוצה אינו מספיק כדי לאזן את משיכתה האדירה של הכבידה העצמית שלו פנימה. כאשר כוכבים מתפוצצים הם יורקים חומר לתוך החלל. בסופו של דבר כוח המשיכה גורם לקריסת החומר לתוך כוכב חדש, שעשויים להתפתח סביבו כוכבי לכת כמו כדור הארץ.  
חלק מהכוכבים  מסיימים את חייהם בפיצוץ הקרוי  סופרנובה כיום ידועים שני סוגים עיקריים של סופרנובות –
סופרנובות שבהן הליבה של כוכב  מאסיבי קורסת והמעטפת מועפת לכל עבר בפיצוץ אדיר וסופרנובות שבהן ננס לבן מגיע למסה קריטית שבה החומר שבו עובר תגובות תרמו-גרעיניות.
כוכב מסיבי מגיע לשלב האחרון של התפתחותו בהתפוצצות אנרגטית אדירה תוך שהוא משיל את מרכיביו הגזיים אל החלל הבין-כוכבי.
היא נמצאת במרחק 21 מיליון שנות אור מכדור הארץ - ממש בשכונה הקוסמית שלנו.
התפוצצותה ארעה לפני 21 מיליון שנת אור. האור נפלט אז מהסופרנובה, החל לחצות את החלל הבין-גלקטי והגיע אל כדור הארץ רק כעת .







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה